História spoločnosti Isuzu sa začína v Japonsku pred viac ako 100 rokmi, v roku 1916, keď spoločnosť Tokyo Ishikawajima Shipbuilding and Engineering Co. Ltd., založená v roku 1893, a Tokyo Gas and Electric Industrial Co. začala spoluprácu na výstavbe továrne na motorové vozidlá.
Výroba vozidiel sa začína v spolupráci s britským výrobcom automobilov Wolseley Motor Ltd. Založená koncom roka 1800 tridsaťročným Herbertom Austinom, značka existuje až do roku 1975 a po výrobe niektorých modelov, v roku 1918 uzatvára dohodu s Ishikawajiama Ship-Building and Engineering. Táto dohoda, počnúc rokom 1922, vedie k výrobe nových vozidiel.
Po 4 rokoch vývoja spoločnosť Tokyo Ishikawajima pre stavbu lodí a techniku predstavuje prvé vozidlo osobnej dopravy vyrobené v Japonsku - Wolseley A9.
Vyrába sa model „Sumida CL“, ktorý predstavuje prvé zlepšenia čo sa týka spotreby paliva a výkonu. Preberá názov „Sumida“ podľa rieky, blízko ktorej sa nachádzal výrobný závod. Nasledujúci rok, v 1929, po viacerých modeloch a vylepšeniach vznikol autobus „Sumida M Bus“, prvý autobusový model vyrobený v Japonsku, ktorý v priebehu rokov prispeje k rozvoju stále modernejšej siete verejnej dopravy.
V roku 1933 Ishikawajima Automotive Works, po fúzii so spoločnosťou DAT Automobile Manufacturing Inc., zmenila svoj názov na „Automobile Industries Co., Ltd“ a začala s výrobou vozidla podľa noriem stanovenými vtedajšou vládou.
V roku 1934, po stretnutí medzi spoločnosťou a japonským ministerstvom medzinárodného obchodu a priemyslu (MITI), boli vozidlá, pôvodne uvádzané na trh ako Sumiya a Chiyoda, nazvané „Isuzu“, podľa rieky, ktorá má svoj zdroj a ústie v meste Ise, v prefektúre Mie, a ktorého doslovný význam v Japonsku je „50 zvonov“.
Rieka Isuzu je obzvlášť pozoruhodná, pretože preteká Veľkým chrámom Ise a most Uji, ktorý cez ňu prechádza, vstupuje do Veľkého chrámu Ise. Vzhľadom na svoju blízkosť k svätému chrámu bola rieka Isuzu často uctievaná a citovaná v mnohých básňach a piesňach, ktoré sa po celé storočia až dodnes stále odovzdávajú z generácie na generáciu.
Vyvíjajú sa a vyrábajú sa prvé vzduchom chladené vznetové motory pre motorové vozidlá, DA6 a DA4. Od tohto momentu sa začne aj vývoj motorov ISUZU, čo povedie k vývoju a realizácii súčasných motorov prítomných vo vozidlách dnešných časov.
9. apríla 1937, s kapitálom 1 milión jenov, sa Automobile Industries zlúčuje s Tokyo Gas & Electric Co. a vytvára Tokyo Automobile Industries Co., Ltd.
V auguste 1938 začína výroba modelu kamiónu TX40 s užitočnou nosnosťou až 2 tony, ktorý sa vyznačoval mimoriadne pevnou a masívnou konštrukciou.
Príbeh pokračuje a od januára 1948 sa začína výroba autobusového modelu BX91 poháňaného dieselovým motorom, schopného prepraviť až 50 cestujúcich, ktorý, počnúc rokom 1949, bude základom konštrukcie mnohých ďalších autobusových modelov.
Názov spoločnosti sa natrvalo mení na „ISUZU Motors Limited“ so zvýšením investovaného kapitálu o 150 miliónov jenov. V tom istom roku sa začína prvý vývoz vozidiel do Hongkongu.
Po dohode so spoločnosťou Rootes Group Ltd. UK, je inaugurovaná prvá výrobná linka nového osobného vozidla ISUZU Hillman Minx, ktorý sa o štyri roky neskôr vyrába s komponentmi výlučne japonskej produkcie.
V roku 1959 spoločnosť Isuzu uvádza na japonský trh prvý ľahký nákladný automobil - ELF, ktorý je predchodcom neskôr všeobecne známeho „Isuzu Séria - N“.
In January 1961, with a load capacity of almost 2 tons, ELFIN was presented to the public. The newly developed DL201 engine represented excellence for the diesel engines of the time.
In October of the same year, a new passenger car, the Bellel, was presented to the public. The first vehicle whose design was totally conceived by Isuzu and the first Japanese passenger car with a diesel engine, it was particularly appreciated thanks to its use as a taxi.l
1963 je rokom predstavenia kompaktného nákladného auta ISUZU Wasp, komerčného variantu Isuzu Bellett, ktorý sa bude predávať vo verziách 1325 cm3 a 1764 cm3 a bude sa vyrábať do roku 1972.
V apríli 1964 bola predstavená séria „Bellett“, prvé vozidlo ISUZU vyvážané do Európy, ktorého sortiment zahŕňal prvé športové vozidlo japonskej spoločnosti Bellett 1600 GT. Bellett 1600 GT bol tiež vyrobený v GT-R (závodnej) verzii a vozidlo je použité aj v slávnych videohrách Gran Turismo 4, 5 a 6.
Na trhu sa objavuje “TY”, 4-tonové “stredne ťažké nákladné vozidlo”, neskôr premenované na “FORWARD”, predchodca toho, čo je dnes všeobecne známe ako “Isuzu Serie F”.
Je to rok debutu ISUZU 117 Coupé, ktorý sa prvýkrát predstavil na autosalóne v Ženeve v roku 1966 a preslávil sa aj vďaka tomu, že jeho línie realizoval Giorgetto Giugiaro.
Vozidlo sa začína predávať od roku 1968 s priemerom 50. kusov mesačne. Vybavené so štvorvalcovým motorom objemu 1584 cm³ pôvodom od vozidla Bellett, s výkonom 120 HP pri 6400 ot./min a štvorstupňovou manuálnou prevodovkou, dosahovalo 190 km/h. Túto verziu sprevádzajú EC, ktorý má motorom s elektronickým vstrekovaním Bosch zvýšeným na 130 HP, a kľudnejšie 1800 a 1800 N, s 1817 cm³ karburátorovým motorom, ktorý bol schopný výkonu až 115 a 100 HP.
Od roku 1972 spoločnosť Isuzu začína s produkciou a predajom pickupu Isuzu Faster, ktorý sa vyrába až do roku 2002. Rozšírenie tohto vozidla na trhu je uľahčené aj vďaka dohode medzi spoločnosťami Isuzu a General Motors (GM), ktorá dodáva Isuzu Faster do Európy cez svoju pobočku „Bedford“. Vďaka tomuto sa vozidlo nazýva "Bedford KB" alebo "Isuzu KB".
The "Faster-Rodeo" is introduced, a 4x4 version of the Isuzu Faster, whose first generation will be produced until 1980. Between 1980 and 1988 the second generation was produced and marketed, which was the first, starting in 1982, to be offered in 3 possible different cabins: "Single Cab", "Double Cab" and "Space Cab".
Navrhnuté v roku 1966, Giugiarove piate dielo, automobil, ktorý oživí Isuzu Piazza, považovaný za ideálneho nástupcu Isuzu 117 Coupé - hovoríme o Isuzu Asso di Fiori by Italdesign.
Vozidlo, narodené koncom 70. rokov, zachováva originálnu karosériu Isuzu Gemini 1800 a v roku 1979 sa predstaví na autosalóne v Ženeve ako skutočná revolúcia pre svet automobilov, s charakteristikami, ktoré od toho okamihu preberá tretina automobilov vyrobených v rokoch 1981 až 1987. Vonkajšie “odkvapy”, nahradené odkvapom v tesnení dverí, okná zapadajúce do karosérie, dvere a kapoty, čiže typ dizajnu, ktorý umožňuje obaliť a pokryť stredný stĺpik a strešnú časť plechom, sú zvláštne charakteristiky tohto automobilu Isuzu so 4-valcovým, motorom objemu 1818 cm 3, ktorý je schopný výkonu 130 koní.
V roku 1978 bol Giorgetto Giugiaro poverený návrhúť nový športový automobil Isuzu, ktorý by nahradil 117 Coupé, taktiež jeho návrh.
Novy dizajn sa predstavuje na autosalóne v Tokyu v roku 1979 a po tom, čo bol kriticky uznaný, výroba Isuzu Piazza štartuje v japonskom meste Fujisawa v septembri 1980. Ponúknutý na severoamerickom trhu s názvom Isuzu Impulse a na austrálskom trhu ako Holden Isuzu, bol následne v roku 1985 uvedený na trh aj v Európe, kde je stále známy a oceňovaný aj dnes s pôvodným názvom Isuzu Piazza.
1981 je „rok Troopera“, známy v Japonsku krátky čas ako „Isuzu Rodeo Bighorn“. Prvá séria, pôvodne vybavená motormi s objemom 1,9 až 2,2 litra, sa vyrába do roku 1991. Od roku 1992 je Trooper aktualizovaný na druhú sériu a predávaný v Európe ako Opel Monterey, stáva sa pohodlnejším, výkonnejším a vybavenejším. Inštalovaný motor má objem 3,2 litra a od roku 1996 majú niektoré modely systém „Shift-On-The-Fly“, ktorý umožňuje voľbu 4x4 počas jazdy. Druhá generácia sa vyrába až do roku 2002, ale ešte aj dnes je Trooper kultovým vozidlom medzi fanúšikmi, ktorý je schopný, v priebehu rokov, vyhrať rad ocenení v rôznych súťažiach.
Vyrobený v rôznych verziách od roku 1974 až do 2000, bol Isuzu Gemini kompaktným automobilom, ktorého dizajnom bol poverený Giorgettom Giugiarom, návrhár Isuzu 117 Coupé a Isuzu Piazza.
Prvá séria, pôvodne zvaná Bellett Gemini, sa narodila koncom roku 1974 aj vďaka aliancii vytvorenej niekoľko rokov dozadu s General Motors. K dispozícii bol 4-dverový sedan a dvojdverové kupé, so zadným pohonom (Isuzu Gemini RR), s benzínovým alebo naftovým motorom tiež vzadu.
Druhá generácia Gemini mala pohon predných kolies a dostala meno Isuzu Gemini FF, ktoré bolo v 1987 zmenené len na „Isuzu Gemini“.
Navrhnutý v štúdiu Isuzu „ Technical Center of America“ v Kalifornii a definovaný Chief Designer –om, Takao Honda ako "Swan Concept", tento prototyp Isuzu s výkonom 300 koní sa prezentoval ako „labuť vo vode“ aj vďaka konceptu dvoch farieb: horná časť, modrá, predstavovala krásu zvýraznenú jemnými rysmi, zatiaľ čo spodná časť mala idealizovať trakčné zručnosti motora s objemom 1588 cm3 a umiestneným centrálne za dvojmiestnym kokpitom, do ktorého sa nastupovalo zdvihnutím špeciálnej štruktúry.
Skutočná novinka tých čias, automatická prevodovka, bola riadená počítačom, ktorý umožňoval meniť rýchlosť radenia z jedného prevodového stupňa na druhý podľa štýlu jazdy a cesty.
1989, Tokyo Motor Show. Isuzu predstavuje svetu „concept car 4200R“, zrodený pod vedením Shiro Nakamura, známeho automobilového dizajnéra, ktorý v roku 1988 založil Isuzu Design Centre v Birminghame, v Anglicku, kde zoskupil nádejných návrhárov, schopných dať život 2 + 2 – miestnemu vozidlu, ktoré malo pod zadnou kapotou 4,2-litrový 8-valec, s výtlakom 4 200 cm 3, schopným výkonu aj viac ako 300 HP.
Bola to skutočná kancelária na 4 kolesách, s veľmi pokrokovým vybavením pre to obdobie: mala jedno z prvých satelitných navigátorov s farebným displejom, audio a video prehrávač a dokonca aj fax.
Bohužiaľ dnes zostáva iba spomienka na 4200R, umožnená aj prítomnosťou tohto automobilu v Gran Turisme 5 a 6.
Na základe modelu Isuzu Faster, Isuzu MU sa stal stredne veľkým SUV- om spoločnosti Isuzu, vyrábaný v trojdverovej verzii od roku 1989 a päťdverovej verzii od 1990. Pred aktualizáciou oboch verzií, koncom 90. rokov sa predstavuje druhý variant vozidiel s novým názvom pre päťdverovú verziu „Isuzu Wizard“. V Európe bol uvedený na trh s názvom Opel Frontera pre 5-dverovú verziu a Opel Frontera Sport pre 3-dverovú verziu. Perlička: skratka „MU“ znamená skratka „Mysterious Utility“, ktorá presne zvýrazňuje viacnásobné funkčnosti, na ktoré by sa toto vozidlo mohlo používať.
Model Isuzu COMO, uvedený na Tokyo Motor Show v roku 1991 a navrhnutý slávnym car designer -om Simonom Coxom, bol vybavený keramickým motorom V12 s výkonom 740 HP, ktorý bol odvodený od motora vozidla F1.
Štyri miesta na palube tohto koncepčného vozidla, ktorého zadná náprava bola inšpirovaná modernými pick-upmi, vyslúžilo Isuzu COMO titul „veľké športové úžitkové vozidlo“.
Una concept car anfibia Isuzu, ecco in sintesi cos’era la Nagisa Amphibious Concept, presentata al Tokyo Motor Show nel 1991. Equipaggiata con un motore V6 di 3,2 litri, era in grado di trasportare 2 passeggeri, raggiungendo su strada una velocità massima di 100 km/h e gli 8 nodi in acqua.
Precursore di molti veicoli anfibi, le ruote potevano essere retratte per la navigazione e, considerata l’assenza di portiere, l’accesso al veicolo avveniva grazie a due pedane situate nella parte posteriore, ai lati del motore idrogetto.
Po sérii concept car Isuzu začal vyrábať od roku 1997 svoje kompaktné SUV, vozidlo VehiCROSS, ktoré sa bude vyrábať do roku 2001 a ktoré v priebehu rokov nasledovali dve aktualizované verzie: VoziCROSS VX-02 a VehiCROSS VX-04. Prvýkrát sa predstavil verejnosti pri príležitosti tridsiateho ročníka tokijského autosalónu, v októbri 1993, vznikol na základe spolupráce medzi japonským dizajnérom Satomi Matuyamom a Shiro Nakamurom a na základe intuícií slávneho anglického technika Simona Coxa, ktorý bol v tej dobe zodpovedný za projekt.
Kompaktný dvojmiestny SUV, ktorý bol prvýkrát uvedený na talianskom autosalóne v Bologni v roku 1999, bol schopný dodávať až 215 koní a bol vybavený permanentným pohonom všetkých kolies, samosvorným diferenciálom, zníženým prevodovým stupňom, podvozkom s dvojitým pozdĺžnym a prečnym nosníkom, s nezávislým predným zavesením s dvojitým lichobežníkom a pevným zavesením zadnej nápravy. Tieto vlastnosti, spolu s veľmi konkrétnymi líniami, automatickou prevodovkou a výškou od zeme 32 cm, z neho tiež urobili v roku 2000 protagonistu niektorých sekvencií vo filme sci-fi „Mission to Mars“ známeho režiséra Briana De Palmu.
Rok 2002 je rokom snáď najslávnejšieho vozidla výrobcu Isuzu: D-Max..
Navrhnuté v spolupráci s General Motors a predstavené v závodoch Isuzu v Thajsku, už od prvej generácie bolo možné mať vozidlo s pohonom 4x2 alebo 4x4 as rôznymi typmi kabín: Single Cab (kabína s dvoma sedadlami s veľkou korbou), Space Cab (2 + 2 miestna kabína s mierne kratšou karosériou), Crew Cab (5 miestna kabína s kratšou karosériou).
V roku 2007 D-Max podstúpi restyling, najmä prednej masky a motoru. U oboch vtedajších vznetových motoroch 2.5 a 3.0 TD, došlo k zvýšeniu, pokiaľ ide o výkon, od 101 do 136 a od 131 do 163 koní.
Druhá generácia debutovala v Európe v roku 2012 a okrem toho, že bola obnovená v internom aj externom prevedení, má odvtedy širokú škálu aktívnych a pasívnych bezpečnostných systémov, štandardne v celej škále: 6 airbagov (2 predné, 2 bočné a 2 závesné), ABS s brzdovým asistentom a elektronickou kontrolou stability (ESP).
Počnúc modelom 2012, 3 typy kabín (Single, Space a Crew) majú dispozícii možnosť kombinácie 6 rôznych vybavení:
Pod kapotou sa skrýval motor Euro 5, 2,5 biturbo diesel, 163 koní, výsledok početných evolúcií a vylepšení ISUZU.
Restylin v rolu 2016 nahradil motor 2,5 biturbo s novým, 1,9l motorom, ktorý si dokázal udržať výkon predchádzajúcej verzie - 163HP. Hmotnosť vozidla sa znižuje a zavádza sa nový design svetlometov s denným LED-osvetlením okrem nových predných nárazníkov. Interná renovácia je kompletná: nový multimediálny systémom s dotykovou obrazovkou, satelitný navigátor a nový prístrojový panel pre ovládanie klimatizácie.
Motor bol úplne prepracovaný tak, aby zodpovedal platným predpisom o ochrane pred znečistením vďaka systému LNT (Lean NOx Trap) na zníženie oxidov dusíka (NOx) bez použitia AdBlue.
Rozvod pomocou reťaze, indukčné tepelné spracovanie na zníženie opotrebenia, samočinné napínanie remenice ventilátora a hydraulické nastavenie vôle ventilov, sú len niektoré z vylepšení zavedených spoločnosťou Isuzu. Zavádza medzi prvými ťažnú kapacitu do 3500 kg, vďaka novej funkcii TSC, ktorá automaticky redukuje kmitanie prívesu, v plnej bezpečnosti. Isuzu D-Max pomáha vodičovi rozbiehať sa do kopca vďaka systému HSA zatiaľ čo systém HDC automaticky udržuje konštantnú rýchlosť klesania, čím zlepšuje kontrolu nad vozidlom a bezpečnosť osôb na palube.
Okrem tohto a vyššie spomenutých airbagov je brzdový systém s ABS a ovládanie brzdového zaťaženia EBD štandardom u všetkých vozidiel.
Toto e špeciálne vydanie našho Isuzu D-Max Crew debutovalo v Paríži počas Mondial de l'Auto 2018 - pri tejto príležitosti s názvom „Crew Paris Plus“- vozidlo s charakteristikami Solar Plus, s pridaním mnohých estetických vylepšení. Externe bolo obohatené s lepiacimi pásmi a s logom Paris-Edition, ku ktorým boli pridané Mountain Top so Sportbar INOX a špeciálne 18 "kolesá z ľahkej zliatiny. Interiéry boli navrhnuté tak, aby poskytovali maximálny komfort pri úplnej bezpečnosti. Okrem štandardného vybavenia ABS, EBD, BAS, ESC, TCS, HAS, HDC, pre všetky modely, má Isuzu D-Max Crew Paris Plus schopnosť monitorovať tlak každej jednotlivej pneumatiky nezávisle vďaka systému TPMS. K tomu všetkému je pridaný inovatívny systém Mobileye Anticollision System, skutočný „co-pilot“ s varovaním pred čelným nárazom (FCW), monitorovaním bezpečnej vzdialenosti (HMW), varovaním pred zrážkou s chodcami (PCW), s cyklistami (CCW), výstraha pred vybočením z jazdného pruhu (LDW), výstraha pri prekročení obmedzenej rýchlosti a čítanie dopravnej značky (SLI), kvôli úplnej kontroly vozidla. Zábava na palube je zaručená rádiom s dvojitým DIN s bluetooth, DAB a navigátorom s Apple CarPlay a Android Auto ako aj s 8 reproduktormi (2 predné, 2 zadné, 2 tweeter + 2 na streche).